Itkin täysin lamaantuneena keittiössämme. Sain juuri kaksi kauppakassia ovellemme absurdin säätämisen jälkeen.
***
Oon käyttänyt pari vuotta S-Kaupat sovellusta. Aluksi käytin robottikuljetusta yli vuoden ajan aktiivisesti. Kertaakaan koko tämän aikana en ole kokenut ongelmia kaupan kanssa. Kaikki oli ennakoitavissa ja robotin kanssa puuhastelu oli helppoa ja sujuvaa.
Sitten tuli sähköpostiin uutiskirje, jossa kerrottiin robottien muuttavan toiseen kauppaan ja toimittavat ruokakassit kaupan omalla alueella. Valitettavasti toimitusalue ei yltänyt meille asti. Tämä oli mulle iso järkytys.
Tilalle meille tarjottiin tunnin toimitusta ja kaupan kumppanina toimii Wolt. Toimituksen luvataan kestävän n. tunnin ja ruokakassit tuotaisiin ovelle asti. S-kaupat sovelluksessa on tästä syystä modattu versio Wolt-appista. Se on vaalealla teemalla. Siitä on poistettu tiettyjä ominaisuuksia joita Wolt-appissa oli. Tässä modatussa versiossa mm. kuljettajan kanssa ei voi chattailla. Tästä alkoikin se ongelma.
S-kaupat sovelluksessa on kassanäkymässä Toimituspaikka kohta, johon voi syöttää toimituspaikan osoitteen ja lisätiedot kuljettajalle. Kirjoitin lisätietoja kuljettajalle. Kirjoitin sinne, että “laita tekstiviesti, niin avaan oven etänä”. Tämä kohta oli erittäin tärkeä, koska olen kivikuuro ja enkä voi vastata kuljettajan puheluun, jos hän ei syystä tai toisesta osannut tulla meidän asunnon rapulle. Rapussamme on etäsummeri. Oven voi avata mobiilisovelluksen kautta. Tämä vaatii sen, että kuljettaja laittaa mulle tekstimuotoisen viestin, jossa hän kertoo olevansa rapun ulko-ovella ja odottaa sen avautumista.
***
Kuljettaja soitti mulle 3 kertaa. Mä suljin puhelun 3 kertaa ja odotin tekstiviestiä. Tässä vaiheessa olin jo avannut etänä rapun oven n. 10 minuutin ajan. Kuljettajaa ei tästä huolimatta kuulunut ja näkynyt. Jouduin lopulta pyytämään kuulevan puolisoni apua ja hän soitti kuljettajalle suoraan. Silloin meille valkeni ettei kuljettaja näe kirjoittamaani lisätietoa.
Meni kaksi päivää rauhoittua. Sen jälkeen laitoin S-kaupan asiakaspalveluun kitkerän palautteen tästä keissistä. Koen ettei mua kohdeltu yhdenvertaisesti. Ei voi olla niin, että vain tietty asiakasryhmä hyötyy S-kaupat sovelluksesta. Kuulovammaisetkin asiakkaat ovat erittäin tärkeitä. Asiakkaan pitää pystyä viestittämään kuljettajan kanssa vaihtoehtoisesti jollain muulla tavalla kuin soittamalla äänipuhelun.
Toivon ja pyydän S-kaupat tekevän pikaisesti muutoksia sovellukseen viestinnän osalta.